2 sorters bröd

Japp, två sorter blev det!

Grövre Grahamsfrallor:


Ingredienser
1 pkt jäst (för söta degar)
50 g smör 
5 dl vatten
1 1/2 tsk salt
1 dl vetekli
1 dl solrosfrö
1/2 dl linfrö
4 dl rivna morötter
3 dl grahamsmjöl
6 - 8 dl vetemjöl special

Smält smör och blanda med vattnet. (37 grader)
Häll över degvätskan över jästen.
När jästen smält, blanda då i resten av ingredienserna.
Jäs i bunken i 30 min.
Baka ut till 24 st bullar eller 2 st limpor
Jäs på plåt i 20 min (det dryga med limpor)
Grädda i mitten i 225 grader i 18-20 min (limpor i 175 grader i ca 35 min.)
(Receptet är från matklubben.se)

Tekakor alá Leila





Ingredienser:

5 dl mjölk
4 dl havregryn
0,5 msk salt
1 msk ljus sirap
150 g smör
25 g färsk jäst
8-9 dl vetemjöl special

1. Värm mjölken till ca 50 grader och häll i havregrynan, salt och sirap. Låt blandningen stå och svälla i ca 20 minuter.
2. Smält smöret och rör ner det i grynblandningen.
3. Smula ner jästen och blanda ordentligt.
4. Tillsätt vetemjölet lite i taget tills det blir en lös deg.
5. Jäs degen under bakduk till dubbel storlek i ca 30 minuter.
6. Sätt ugnen på 225 grader.
7. Knåda degen på ett mjölat bakbord, dela den i tio bitar och kavla ut till runda tekakor cirka 1 cm tjocka.
8 Nagga dem med en gaffel och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i ca 30 minuter.
9. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter

Receptet är från en av mina favoritböcker som jag fått av min fina vän Jeanette



Leila Lindholms piece of cake

Mannen gav dem båda mycket väl godkänt =)


Over'N'ouT






Kommentarer
Postat av: Ellinor

Bröden ser helt fantastiska ut! Och kommer de ur Leilas böcker kan de inte mer än vara fantastiska heller! Hon har topp-recept och böckerna är så fina så de är ett smycke för köket. Jag fick dem i julklapp nu sist och är jätteglad, jag kan sitta och bläddra i dem bara för att de är så fina!



Sedan att det är en tös som verkar händig med det mesta som bakat dem spelar ju också roll!



Trevlig fortsättning på helgen!

2011-01-15 @ 15:28:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0