Träning!

Fick frågan om hur man ska komma igång med träning.

Jag tränar för att jag mår bra av det, för att jag vill ha en stark kropp som orkar. Men självklart också för att hålla formen. Men hetsar inte längre efter att bli pinnsmal. Utan hålla vikten där jag känner att jag mår bra.

Jag försöker få in två pass body pump i veckan och utöver det blir det konditionsträning som jag kan göra ihop med hunden. Annars får jag inte ihop vardagen.
Så löpning, promenader och nu skidor så här års.

Råd som jag tror alla känner igen är väl:
  • Träna sådant du tycker är kul
  • Ta det lugnt i början! Många börjar hets nu efter nyår och bokar in sig på ca 5 pass på en vecka, men varför? Då blir det ju säkert bara att man tränar i ca 1 vecka och sen är kroppen helt slut pga den tuffa starten. Börja istället med 1-2 pass och försök håll det i minst sex veckor.
  • 6 veckor ja, så lång tid sägs det att det tar att sätta en vana. Så håll ut så kommer det sedan bli lättare.
  • Promenader är också träning, men gå då inte och kolla i skyltfönster. Försök trampa på och få upp puls, lite lätt andfådd!
  • Sätt upp realistiska mål! En normallång kvinna kan inte väga 40 kg. Jag tex har ganska breda axlar och är relativt grovt byggd, så min idealvikt enligt mig är 58-60 kg. Då mår min kropp bra!
Ett annat råd är väl SOV!!!!! Varför ska det vara så svårt att prioritera sömn? För sover man inte ordentligt så blir man trött....och vem orkar träna då?


Ändra heller inte allt över en natt. Börja tex med att lägga in träningen i livet. Hitta ett sätt som passar dig och försök håll det.
Kosten kan man ändra allt eftersom sen.
Eller så börjar man med kosten, och tar träningen sen.

Kosten är väl det knepiga, idag hör man ju om dieter från alla håll och kanter.
Jag föredrar kost med mindre kolhydrater, det funkar för mig. Jag försöker också äta var 3:e timme för då håller mitt blodsocker sig i schack och jag har lättare för att motstå sötsaker.
FRUKOST är en favorit, äter nästan alltid omelett gjort på två ägg och en liten skvätt grädde:


Idag blev det julskinka och ost på den, sen en klementin som efterrätt och så kaffe.

Detta står jag mig jättebra på.
Fast jag är ju just nu på semester och då när kvällen kommer blir det ju gärna en och annan öl och gärna någon snickerskaka till det.
Men är det semester så är det.
Har häller inga förbud i vardagen annars, men försöker hålla godis till lördagen och äta nyttigt i veckan.


Nä, nu ska vi ut i skidspåret, mannen står och stampar.
Men ska försöka återkomma till detta ämnet med jämna mellanrum.


Over'N'ouT



Kommentarer
Postat av: Ellinor

Förresten!



Tittade på bilderna från er stora dag - vill du se några från våran finns de på syrrans blogg.



Direktlänk till inlägget om brölloppet



http://barbrojennysofie.blogg.se/2010/june/cha-cha-bloggen-10.html

2010-12-30 @ 13:50:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0