Huskurer mot förkylning!

Så trist att vara förkyld, så till frukosten blev det en kopp färsk ingefära te, två vitlökstabletter, en vanlig vitamintablett och omeletten kryddades med chili.



Satt sen och googlade lite efter andra naturliga huskurer mot förkylning och fann några jag tänkte dela med mig av som jag ska testa:

Chocka med citrus

C-vitaminer spelar en viktig roll i vårt immunförsvar. De kan inte förebygga förkylning, men det finns stöd för att stora doser C-vitamin kan lindra och förkorta sjukdomsförloppet vid förkylning.

Linfrö

Linfrö innehåller Omega 3, som visat sig ha positiva effekter för astmapacienter. Linfrön innehåller även en del magnesium som verkar avslappnande på luftrören och gör det lättare att andas

Lökar
Vitlök och annan lök innehåller svavelhaltiga ämnen, C-vitamin samt flavonoider. Dessa ämnen förstärker varandra i löken och kan tillsammans motverka infektioner av bakterier, svampar och virus.


Drick, drick, drick
Rikligt med vätska hjälper dig att orka med förkylningen. För att lindra hosta med tjockt slem ska man dricka mycket varm eller ljummen dryck, det lindrar minst lika bra som hostmedicin. Men hoppa över mjölken i teet - mjölk är nämligen slembildande!

Rödvin & druvor

Reservatol är en flavonoid som sitter i färgdruvans skal. Det har en anti-inflammatorisk effekt som verkar på liknande sätt som acetylsalisylsyran som finns i vissa värktabletter

Ingefära

En traditionell huskur vid förkylning. Hettan i ingefäran stimulerar salivavsöndringen, vilket kan dämpa hosta och irritation i halsen. En studie visar också att ingefära kan dämpa köldrysningar vid förkylning.

Honung
Traditionellt använts för att lindra förkylningsbesvär. Lenar skönt vid ont i halsen. (OBS! Ge aldrig honung till barn under 1 års ålder, då sporer från en viss typ av bakterier kan växa ut i tarmen hos spädbarn och orsaka en allvarlig sjukdom. Äldre barn och vuxna har byggt upp ett naturligt försvar mot detta)

"Förkylings-te"

Skiva 25 g färsk ingefärsrot och smula en kanelstång. Lägg sedan detta i en kastrull.

Tillsätt 6 kryddnejlikor, en tsk korianderfrön och en halv skivad citron.

Häll över 6dl vatten, lägg lock på kastrullen och låt allt koka upp.

Låt sjuda i 15 minuter,  sila av vätskan och drick den varm

Söta med honung, inte socker om du tycker det behövs.

Drick gärna var tredje timme för bästa hjälp. Speciellt innan du går och lägger dig.


Har ni några andra huskurer får ni mer än gärna dela med er.
Jag tror även att tankekraften är stark, så jag försöka tänka "Jag är frisk, Jag är frisk, Jag är frisk".
Har läst om att det sämsta man kan göra är att tänka, "jag har INTE tid att bli sjuk"....för tankekraften kan inte uppfatta ordet Inte, så tanken blir då istället "jag har tid att bli sjuk"....och då blir du bara sjukare.

Så nu blir det positiva tankar och huskurer för min del!


Over'N'ouT
TheHopelessCase


Kommentarer
Postat av: Mia

Ett tips till: Pressa en halv citron i teet. Finns en liiten risk ;) att det blir för surt att dricka så söta med honung.



Trist att va sjuk men du är ju kanonfin i håret iaf :) Krya på dig! Kram

2010-10-17 @ 11:43:27
Postat av: Malin

Nja, sjuk och sjuk. Ungefär lika snörvlig som i lördags. Men vill inte att det ska bli värre. Utan stanna vid och inte bli mer, och gå över fort så klart ;)

Tack, trivs bra med att vara mörk igen.

Hoppas det gick bra i Lidköping!

Kram

2010-10-18 @ 07:36:42
URL: http://frunerolindstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0